insta
fot. Pexels.com

Najpopularniejsze blogerki na portalu Instagram i w innych mediach społecznościowych mają ogromny wpływ na rzeczywistość. Niektóre z nich wykorzystują go do szlachetnych celów, promując pomaganie potrzebującym.

Blogerki na portalu Insagram – autorytety dla tysięcy

Słowo „influencerki”, które dopiero niedawno przebiło się do mowy potocznej, pochodzi oczywiście z angielskiego. To język, który bez dwóch zdań dominuje komunikację w internecie. Pochodzi od czasownika to influence, czyli wpływać – interesujące nas słowo oznacza więc „kobiety, które wpływają”. Faktycznie tak właśnie możemy określić rolę najpopularniejszych użytkowniczek mediów społecznościowych. Blogerki wypracowują sobie swoje własne platformy, zdobywają publiczność i budują trwałe relacje z innymi internautkami. W ten sposób stają się stałymi elementami życia tysięcy z nas.

instagram
fot. Pexels.com

Z jednej strony influencerki zaspokajają naturalną potrzebę szukania wzorów do naśladowania. W dzieciństwie tę funkcję pełnią rodzice i najbliżsi krewni, później są to rówieśniczki i rówieśnicy. Potem pojawiają się kolejne idolki i idole czy też po prostu osoby, które w jakiś sposób nam imponują lub są uznawane za ciekaw, mające coś do powiedzenia.

Influencerki to jednak w znacznym stopniu zjawisko specyficzne dla naszych czasów, które byłoby niemożliwe bez współczesnych możliwości technicznych. Bez internetu nie dałoby się śledzić na bieżąco zdjęć, wpisów czy komentarzy obcych ludzi z drugiego końca kraju, a nawet świata. Obcych, których możemy nigdy w życiu nie zobaczyć na oczy, a którzy jednak stają się nam zaskakująco bliscy. Pozwalają nam bowiem śledzić kolejne elementy swojego życia – oczywiście starannie je dobierając i chcąc wykreować konkretny wizerunek samych siebie, który będzie na nas oddziaływał i skupiał naszą uwagę.

instablogerki
fot. Pexels.com

Instagram a działalność charytatywna – dlaczego akurat influencerki?

Niektóre instablogerki, po zdobyciu popularności i szerokiej publiki, decydowały się na organizowanie lub angażowanie w akcje pomocy innym. Co sprawia, że to właśnie influencerki nadają się do takiej roli?

Po pierwsze – zasięgi

Najpopularniejsze profile docierają do milionów internautek i internautów, a każde słowo czy sugestia trafia do ogromu ludzi. Nawet jeśli zareaguje tylko 1% obserwujących, może się udać zebrać ogromną kwotę na wybrany cel. Trzeba też pamiętać, że wielu czytających osobiście niczego nie wpłaci, ale udostępni czy prześle znajomym wpis danej influencerki. W ten sposób powstaje efekt „kuli śniegowej”.

lajki
fot. Pexels.com

Po drugie – blogerki instagramowe są wyjątkowo dobre w „sprzedawaniu” konkretnego przekazu

Bez takich umiejętności – czy naturalnych, czy wypracowanych – nie osiągnęłyby w końcu sukcesu na tym polu. Kto może zachęcić do szczodrości lepiej niż ulubiona blogerka z Instagram’u, którą mniej lub bardziej świadomie traktujemy jak bliską nam osobę? To osoby, z których sugestiami liczymy się także w innych kwestiach. Zdecydowanie dobrym pomysłem będzie podążanie śladem kogoś, kto jest gotów pomóc innym.

Po trzecie: zgromadzone już środki finansowe pozwalają na dawanie innym przykładu

Głośno było chociażby o włoskiej modelce i influencerce Chiarze Ferragni, która przekazała wraz z mężem aż 3 miliony euro na walkę z koronawirusem w swoim kraju. Z kolei polska influencerka Monika Kała zbierała podczas pandemii środki na wyżywienie dla mieszkańców wyspy Bali.

Pomoc innym – odruch serca czy lans na platformie Instagram?

Niestety nigdy nie wiadomo, w jakim stopniu takie działania charytatywne na portalu Instagram są szczere. Nie mamy szans zweryfikować, czy dana postać naprawdę wierzy w to, co robi i mówi. Świat sławy jest okrutny – także wtedy, gdy chodzi o rozgłos w internecie. Niewykluczone, że ktoś chce jedynie zaprezentować się z dobrej strony i tym samym jeszcze zyskać na popularności. To samo jednak możemy powiedzieć o każdej (i każdym z nas). Gdy idziemy ulicą z kimś znajomym i na przykład bezdomny prosi nas o zakup jedzenia, nasz odruch pomocy wynika z dobroci i współczucia, lecz częściowo na pewno też ze świadomości, że ktoś na nas patrzy i nas ocenia.

O ile tylko nie mamy wątpliwości, że wskutek działań charytatywnych blogerek na portalu Instagram osiągane są dobre cele, nie powinniśmy stawiać im zarzutów. Warto na koniec wspomnieć, że od 2019 Instagram ułatwia użytkownikom zaangażowanie w pomoc innym. Pojawiła się bowiem opcja zbiórki na ulubioną organizację non-profit przez Instastory. Każda z nas może dorzucić coś od siebie – motywacja, by być jak ulubiona blogerka, jest równie dobra jak każda inna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here